Epä­lineaariset menetelmät osallistavan työskentelyn ytimessä

Toteutimme Työ2030 -ohjelman kanssa osallistamiskokonaisuuden, jonka puitteissa työ­elämän laaja asian­tuntijajoukko reflektoi työelämän tulevaisuutta.

Työ­elämän tilannekuvaraportti (2024) tarjoaa kattavan katsauksen työ­elämän nykyhetken haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Toteutimme Työ2030 -ohjelman kanssa osallistamiskokonaisuuden, jonka puitteissa työelämän laaja asian­tuntijajoukko reflektoi työelämän tulevaisuutta kattavaan raporttiin peilaten. Työpajoissa hyödynnettiin epä­lineaarisia menetelmiä, kuten assosiaatioharjoituksia ja tulevaisuus­herättelyä, sekä dialogia. Näiden menetelmien avulla pyrittiin tuomaan esiin työelämän muutoksista viestiviä heikkoja signaaleja ja tunnistamaan toivottavia suuntia työelämän tulevaisuuteen. Tässä blogitekstissä kuvaillaan, millä tavalla epälineaariset menetelmät rikastavat perinteistä asiantuntijatietoa.

Mitä ovat epä­lineaariset osallistamisen menetelmät? 

Oletko koskaan osallistunut työpajaan, jossa ei ole kannustettu ajattelumallien haastamiseen tai ajattelun ristiinpölyttämiseen? Todennäköisesti olet. Ehkä osallisuus on nähty ns. pakollisena läpihuutojuttuna tai sen mukanaan tuomia mahdollisia muutosehdotuksia ei resurssisyistä haluta ottaa vastaan.

Osallisuus on aidointa silloin, kun työskentelyn lopputuloksia ei ole ennalta päätetty. Silloin osallistamalla löydettävillä kysymyksillä voidaan vaikuttaa ratkaistavaksi valittaviin haasteisiin. Monimutkaisessa ja ennakoimattomassa toiminta­ympäristössä lineaarista lähestymis­tapaa kannattaa haastaa, sillä haasteetkin muuntuvat ja ovat ikäänkuin askeleen edellä ratkaisuja (Vataja, 2023). Epä­lineaarisuus kannustaa luovuuteen, kriittiseen ajatteluun ja uusien mahdollisuuksien löytämiseen, mikä tuottaa uudenlaista ymmärrystä siitä toimintaympäristöstä, jossa ratkaistavat haasteet ilmenevät.

Työ­elämän tilannekuvareflektion äärellä olimme aidon osallistamisen äärellä, sillä työelämän asian­tuntijoiden työpajoissa koostamat tulevaisuus­kuvat on koostettu ennakoivasti työelämän kehittämisstrategiatyötä pohjustaen.

Epä­lineaariset menetelmät tarkoittavat käytännössä fasilitointia, joka ohjaa esimerkiksi monialaisen tiedon ristiinpölytykseen, intuitiivisen ajattelun hyödyntämiseen, ja uusien, jopa yllättävien näkökulmien jakamiseen. Kuten futuristi Ilkka Halava (2024) on todennut: ”Asian­tuntijan rooli muutosaikana ei ole tietää, vaan olla utelias tunnustelija, joka tutkii, mitä voisi olla edessä.” Tuota uteliaan tunnustelijan roolia voi fasilitoidussa työpajassa harjoitella turvallisesti.

Tulevaisuus­herättelyn tarkoitus on vaikuttaa tulevaan

Keskeisin työpajoissa käytetty epä­lineaarinen menetelmä oli tulevaisuus­herättely, jossa osallistujia rohkaistiin haastamaan totutut ajattelumallit ja kuvittelemaan sekä toivottavia että ei-toivottavia tulevaisuuksia. Innovaatioiden syntyminen – ja tarvittaessa myös nykytilanteen haastaminen – edellyttävät ajatusten avointa ristiinpölyttämistä.

Tulevaisuus­herättely tarjoaa mahdollisuuden tarkastella monimutkaisia ilmiöitä eri näkökulmista ilman ns. väärässäolemisen pelkoa. Tämä auttaa tunnistamaan myös intuitiivisesti ilmeneviä ideoita ja ratkaisuja, jotka jäävät helposti piiloon pelkkään asian­tuntijuuteen eli olemassaolevaan tietoon perustuvissa prosesseissa.

Tulevaisuus­ajattelun tavoitteena ei ole ennustaa tulevaa, vaan auttaa haastamaan ja tunnistamaan nykyhetkeä ja tulevaisuutta koskevat olettamukset, jotta toiminta nykyhetkessä vaikuttaa tulevaan toivotulla tavalla (ks. esim. Suomi, 2022). Esimerkiksi dystooppisten skenaarioiden tarkastelu auttoi osallistujia hahmottamaan, mitä tulevaisuudessa tulisi välttää ja millaisia mahdollisuuksia nykytilanne tarjoaa toivottavien kehityskulkujen edistämiseksi.

Epä­lineaarisuuden hyödyt asian­tuntijatyössä 

1. Epä­lineaariset menetelmät, kuten tulevaisuus­herättely, eivät ainoastaan tuo esiin uusia näkökulmia, vaan vahvistavat myös uskoa siihen, että voimme vaikuttaa tulevaisuuden suuntaan (ks. esim. Halonen ym. 2022).

2. Kun asian­tuntijat pääsevät turvallisessa ympäristössä jakamaan ajatuksiaan ja reflektoimaan omaa ajatteluaan, he voivat myös haastaa omia, yhteiskunnan rakenteisiin liittyviä olettamuksia. Ajassa, jossa yhteiskunnalliset ristiriidat ja vastakkainasettelu korostuvat, lempeä uteliaisuus sekä omaa että toisten ajattelua kohtaan antaa tilaa erilaisille näkemyksille ja nostaa esiin uudenlaisia kysymyksiä.

3. Menetelmät, jotka eivät etsi vain vastauksia, vaan myös kysyvät uusia kysymyksiä, tukevat työ­elämän monialaista kehittämistä. Kuten Katri Vataja (2023) on systeemisen muutoksen vaikuttavuutta käsittelevässä artikkelissaan todennut, olennaista on tunnistaa oikea kysymys ja etsiä ratkaisuja oikeiden ihmisten kanssa.

Raportimme ”Kohti työ­elämän kehittämisstrategiaa 2030. Asian­tuntijatyöpajojen osallistamiskokonaisuuden ja aineiston kuvaus.”(2025) esittää keskeisiä kysymyksiä suomalaisen työelämän asiantuntijoiden suusta. Toivotamme hyviä oivalluksia aineiston herättämien kysymysten parissa. Voit tutustua raporttiin täällä.

Silja Holma (ent. Huttunen)

Blogin kirjoittaja toimii kestävän tulevaisuuden muotoilutoimisto Toimisto2030 Oy fasilitoijana sekä väitöskirja­tutkijana Itä-Suomen yliopiston kestävyys­murroksen tutkimusryhmässä.

Ota yhteyttä

Lähteet:
Halava, I. (2024). Puheenvuoro Human brilliance –intuitioseminaarissa kesäkuussa 2024.
Halonen, M. ym. (2022). Tulevaisuus­ajattelu kansalaistaidoksi. Tulevaisuustaajuus-työpajamenetelmän arviointitutkimuksen tulokset. Sitran selvityksiä, 221.
Suomi, R. (2022). Systeemiajattelu – erottamaton osa tulevaisuuden tutkimusta. Kirjassa (toim. Aalto, H. K. ym.) Tulevaisuudentutkimus tutuksi. Perusteita ja menetelmiä. Tulevaisuustutkimuksen verkostoakatemian julkaisuja, 1/2022.
Vataja, K. (2023). Systeemisen muutoksen arviointi ja vaikuttavuus. Kirjassa (toim. Uusikylä & Jalonen) Epävarmuuden aika. Kuinka ymmärtää systeemistä muutosta? Into Kustannus.