Palvelu­muotoilusta oma supervoimasi

Tiedätkö sen tunteen, kun innostut työssäsi uudesta – olet lähes varma että ideasi on hyvä – ja haluat saada muut osallistettua tekemiseen mukaan? Jos et löydä oikeita keinoja, idea kuihtuu ennenkuin ehtii kunnolla alkaakaan, tai saat idean toteutettua, mutta se kohderyhmä jolle ideasta olisi tarkoitus olla hyötyä, ei olekaan tyytyväinen.

Tunnistatko tilanteen? Ei hätää, palvelu­muotoilusta voi tulla oma supervoimasi ja palvelu­muotoilun avulla pystyt vastata näihin haasteisiin – ja moneen muuhun.

Snellman Edu julkaisi Toimisto2030 perustajan, oivalluttaja Silja Huttusen ja Savonia AMK innovaatioasian­tuntija Matti Laitisen artikkelin Palvelu­muotoilun perusteet 25 op opintokokonaisuudesta. Artikkelissa käsitellään, mitä tarkoittaa väite jonka mukaan palvelu­muotoilu on ajattelutapa, millä tavoin palvelu­muotoilu tuottaa kilpailuetua, kuinka ääneen sanomattomia ilmiöitä tunnistetaan ja konkretisoidaan ja kuinka palvelumuotoilun prosessia johdetaan. Perehdymme sekä business designiin, julkisten palvelujen kehittämiseen että liike­toiminnan kehittämiseen.

Palvelu­muotoilu on lähestymis­tapa kehittämiseen, joka auttaa jäsentämään palveluita, innostaa useita tekijöitä mukaan ja lisää kehittämisprojekteihin järjestelmällisyyttä. Yksityiskohdista nauttivaa projektihakaa palvelu­muotoilu auttaa huomioimaan muiden näkökulmia ja hallinnoimaan arvonluontiketjua osallistaen mukaan oikeat tekijät.

Silja Huttunen

Toimisto2030 Silja oivalluttaa omilla kurssiosuuksillaan palvelu­muotoilua sosiaalipsykologisella ymmärryksellä höystettynä: kuinka hankitaan syvällistä asiakasymmärrystä, tunnistetaan ja osallistetaan keskeiset asiakasryhmät, sekä rakennetaan erityistä asiakaskokemusta. Perehdymme myös yhteiskehittä­miseen ja ideointiin – niin asiakasrajapinnassa, organisaation sisällä että sidos­ryhmissä.

Kehittämisprosessin aikana onkin tarpeen tunnistaa eri toimijoiden välisiä yhteistyön rajapintoja, karsia päällekkäisyyksiä, kehitettää ratkaisuja yhdessä ja tunnistaa ne palvelun osa-alueet, jotka edellyttävät erityistä resursointia hyvän palvelukokemuksen varmistamiseksi. Tärkeä osa mallinnusta onkin prototypointi, jonka perusteella otetaan kokeiluista opiksi ja tunnistetaan mikä toimii. Mittarit ovat liike­toiminnallisia, mutta myös asiakaskokemukseen liittyviä. Nämä seikat täytyy sovittaa yhteen.

Matti Laitinen

Keskeisessä roolissa Palvelu­muotoilun perusteet 25 op on myös palvelu­muotoiluidentiteetin rakentuminen. On muotoilijan ammattitaitoa myös tunnistaa sellaiset projektit, joissa ei ole edistymisen mahdollisuuksia. Sen arvioiminen ei kuitenkaan ole helppoa, ja merkittävin muutos palvelu­muotoilussa tapahtuu ajattelussa. Sparraamme kehitystäsi opintokokonaisuuden aikana.

Kun lähdet palvelu­muotoilumatkalle se muuttaa tapaasi lähestyä kaikkea kehittämistä. Palvelu­muotoilun lähestymistavan omaksuminen antaa perspektiiviä selvittää aitoja asiakastarpeita ennen ratkaisujen tarjoamista ja auttaa katsomaan asioita oman osaamisalan ulkopuolelle. Tärkeä asia on myös motivoida verkostoja uudenlaiseen yhteistyöhön ketterämmin.

Silja Huttunen

Palvelu­muotoilun perusteet (25 op) kokonaisuuden aikana pyritään aidosti oppimaan mokista hyvässä ilmapiirissä – pätemisen sijaan. Tämä on rohkeutta tehdä ketteriä asiakasymmärrykseen perustuvia valintoja ja oppia luopumaan niistä ideoista, jotka eivät vie eteenpäin.

Silja Huttunen, Oivalluttaja, Toimisto2030

Matti Laitinen, Innovaatioasian­tuntija, Savonia AMK

Ota yhteyttä