Miten vastuullisuudesta saadaan koko organisaation asia? Ota talteen 3 keinoa
Uskottavan yhteiskunnallisen vastuun on oltava johdonmukaista organisaation liiketoiminnan, strategian ja arvojen kanssa. Henkilöstön kanssa yhteiskehittämällä voidaan tunnistaa ne yhteiskunnalliset muutokset ja haasteet, joihin organisaation on vastattava ja joissa voidaan saada aikaan vaikuttavin yhteiskunnallinen vaikutus.
Yhteiskuntavastuullisuuden tärkeimpänä kohderyhmänä nähdään usein asiakkaat. Vastuullisuudesta rakennetaan erottautumistekijää, joka houkuttelisi asiakasta valitsemaan organisaation tuotteet tai palvelut. Tämän seurauksena vastuullisuustyössä saatetaan asettaa asiakkaiden tarpeet ensisijaisiksi, esimerkiksi kertomalla tuotteen tai palvelun pienestä hiilijalanjäljestä, jonka ansiosta kuluttamisen moraalinen painolasti kevenee asiakkaalle.
Haaste on kuitenkin se, etteivät asiakkaat välttämättä ymmärrä niitä todellisia yhteiskunnallisia haasteita, joihin organisaation liiketoiminta vaikuttaa tai jotka vastavuoroisesti vaikuttavat liiketoimintaan. Asiakkaat myös odottavat organisaatiolta ohjausta omalle toiminnalleen, mikä näkyy paineena lainsäätäjille rajoittaa tai vaikeuttaa kuluttamisvalintoja. Asiakkaat saattavat myös tulla tietoisiksi, että vastuullisuudella pyritään vaikuttamaan heidän ostopäätöksiinsä, jolloin vastuullisuus näyttäytyy pyyteelliseltä ja epärehelliseltä.
Organisaation yhteiskuntavastuullisuuden tulee olla johdonmukaista organisaation liiketoiminnan, strategian ja arvojen kanssa. Tätä johdonmukaisuutta ei saada aikaan ilman henkilöstön osallistumista vastuullisuustyöhön. Siksi vastuullisuus on ennen kaikkea muutosjohtamista, johon kuuluu viestintää, mutta myös paljon muuta kuten toiminnan yhteiskehittämistä, dialogia ja koulutusta.
Tärkeintä on käydä keskustelua oman henkilöstön kanssa, vaikka henkilöstö suhtautuisi aluksi vastuullisuuteen välinpitämättömästi tai kriittisestikin: tärkeää on ymmärtää, miten vastuullisuus olisi henkilöstölle oleellista ja toisaalta, miksi siihen suhtaudutaan kriittisesti. Todennäköisesti samoista syistä myös asiakkaat voivat pitää vastuullisuutta epäolennaisena tai epärehellisenä!
3 keinoa henkilöstön osallistamiseksi vastuullisuustyöhön
1. Käynnistä organisaation sisäinen keskustelu yhteiskehittämällä
Tekemällä oppii myös vastuullisuustyössä: selätettävät haasteet ja vaikuttamisen mahdollisuudet tulevat esiin, kun toiminnan ja keskustelun laittaa käyntiin. Vaikka hyvin suunniteltu on puoliksi tehty myös vastuullisuudessa, organisaation on tärkeää säilyttää joustavuus ja reagointikykynsä: jos henkilöstö nostaa esiin aiheen, johon organisaation odotetaan reagoivan, ei ole järkeä olla tarttumatta tilaisuuteen vain sen takia, ettei kyseinen aihe ollut juuri tämän vuoden vastuullisuusohjelmassa tai -tavoitteissa. Kaikkea ei voi ennakoida etukäteen, joten on turha odottaa, että vastuullisuusohjelma tai -strategia voi kyetä ratkaisemaan jokaisen organisaation kohtaaman haasteen. Vastuullisuusohjelma ei ole koskaan täydellinen, mutta siitä tulee parempi, kun se on luotu yhteiskehittämien koko organisaation kanssa.
2. Madalla osallistumiskynnystä ja muista pidä hauskaa
Vastuullisuus on täynnä hankalaa termistöä, raportointiviitekehystä sekä lakeja ja säädöksiä. Jos työntekijöiltä odotetaan näiden asiantuntemusta pääsymaksuna osallistumiselle, he eivät koskaan tule osallistumaan. Vaikka yhteiskuntavastuu on vakava asia, organisaation vastuullisuustyön ei tarvitse olla vakavaa ja vaikeaa. Erilaiset ideakilpailut ja huumorin kautta kehitetyt ideat voivat hyvinkin herättää ajatuksen uudesta liiketoimintamallista ja motivoida työntekijöitä vastuullisempaan työskentelyyn. Esimerkiksi aprillipäivä on hyvä tilaisuus testata uusia liiketoimintaideoita huumoriin kätkettynä!
3. Hyödynnä mittareita jatkuvassa sisäisessä viestinnässä
Kun päivittäisestä työstä on löydetty vastuullisuudelle merkittävät osa-alueet, aseta niille mittarit ja tavoitteet. Olemme ihmisinä sikäli yksinkertaisia, että usein yksinkertainenkin numero saattaa tuottaa meille sen tunteen, että toiminnallamme on jotain vaikutusta. Esimerkiksi moni myyjä kiinnittää paljon huomiota myyntitavoitteiden saavuttamiseen, vaikkei suoranaisesti myynnistä hyötyisikään. Kun vaikutuksen tunnistaa ja sen saavuttamista arvostetaan, löytyy myös motivaatiota sen kehittämiseen. Huolehdi siitä, että henkilöstölle on jatkuvasti saatavilla tietoa työnsä tavoitteista ja sen hetkisistä mittarien tuloksista. Nämä saattavat tuottaa uusia innovaatioita, kun henkilöstö pyrkii saavuttamaan tavoitteitaan.
Miksi työntekijöiden toiminnalla ja ajatuksilla vastuullisuudesta on merkitystä?
Jos yhteiskuntavastuun tärkein kohderyhmä on asiakkaat, miksi työntekijöiden osallistamisella tai ylipäätään mielipiteillä vastuullisuudesta on mitään väliä? Eikö riitä, että johtoryhmässä sekä viestintä- ja markkinointiosastolla ymmärretään vastuullisuuden tärkeys asiakkaille ja muut saavat sitten vain hyväksyä näiden ryhmien päätökset? Saat vastauksen, kun kysyt itseltäsi seuraavat kysymykset:
- Minkä sidosryhmän kanssa asiakkaat ovat eniten tekemisissä?
- Minkä sidosryhmän työjälki näkyy eniten asiakkaan saamassa tuotteessa tai palvelussa?
- Millä sidosryhmällä on pääsy organisaation sisäiseen viestintään ja toimintaan esiripun takana, jota millään muulla sidosryhmällä ei ole?
Jos vastasit kaikkiin kysymyksiin työntekijät, tiedät miksi heidän osallistumisensa ja kokemuksensa organisaation yhteiskuntavastuusta on ensiarvoisen tärkeää. Ulkoiset sidosryhmät pitävät työntekijöitä uskottavimpana oikean tiedon lähteinä, koska heillä ei nähdä olevan mitään syytä tukea organisaation ulkoista viestintää. Jos kuulet ystävältäsi, joka on organisaation työntekijä, että kyseinen organisaatio on epärehellinen tai vastuuton, tuskin ajattelet soittavasi organisaation viestintään tai toimitusjohtajalle selvittääksesi asian ”todellisen laidan”.
Ota yhteyttä