Keskitytkö vastuullisuus­työssäsi piipertämiseen vai olennaiseen?

Olennaisuus on vaikuttavan vastuullisuus­työn perusta, mutta olennaisuuden käsite tuntuu olevan monelle yritykselle mysteeri. Oman vastuullisuus­ohjelman rakentaminen on prosessi, joka selkeyttää piipertämisen ja olennaisen työn rajat. Samalla kirkastuu strategia, miten vastuullisuudella luodaan kilpailuetua

Kun vastuullisuussääntely lisääntyy voimakkaasti ja jalkautuu yhä pienempiin yrityksiin arvoketjujen kautta, yhä pienempien toimijoiden tulee päästä vastuullisuus­työssään alkuun ja eteenpäin. Tiedätkö mistä aloittaa ja mihin keskittää rajalliset voimavarasi? Ensimmäinen askel on tunnistaa mitä vastuullisuus tarkoittaa. Toinen askel on ymmärtää, mikä on olennaista, jotta voi keskittää resurssit oikeisiin asioihin.

Olen auttanut sekä suuria että pieniä yrityksiä kehittämään vastuullisuuttaan. Vaikka resurssien määrä on eri, molemmissa tarvitaan yhteistä ymmärrystä vastuullisuudesta, sen merkityksestä omalle liiketoiminnalle ja kokonaisvaltaista käsitystä vastuullisuudesta osana yrityksen strategiaa. Ilman näitä, vastuullisuus jää usein pinnalliseksi ja irtonaiseksi ydinliiketoiminnasta. Silloin siitä ei voi myöskään muodostua kilpailuetua.  

Vastuullisuus on prosessi, jota täytyy johtaa kuten mitä tahansa muutakin kehitysprojektia. Sen täytyy olla tavoitteellista ja perustua olennaisuuteen. Ilman tätä työ ei ole vaikuttavaa etkä pysty todentamaan työsi tuloksia sidosryhmille. Ja kukapa haluaisi nähdä panostuksiensa valuvan hukkaan? 

Olennaisuuden käsite tuntuu olevan monelle mysteeri, vaikka juuri se auttaa kohdentamaan voimavarat oikeisiin asioihin. Tähän kiteytyy vastuullisuus­työn yleisimmät kompastuskivet: 

1. Yritykset eivät ymmärrä mikä on olennaista ja miten vastuullisuus asemoituu Agenda2030-toimenpide­ohjelmaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.

2. Kun ei ymmärretä mikä on olennaista, vastuullisuus­työ on sekalainen joukko toimia, joilla ei ole vaikuttavuutta.  

Vastuullisuus on prosessi, jota täytyy johtaa kuten mitä tahansa muutakin kehitysprojektia. Sen täytyy olla tavoitteellista ja perustua olennaisuuteen. Ilman tätä työ ei ole vaikuttavaa etkä pysty todentamaan työsi tuloksia sidosryhmille. Ja kukapa haluaisi nähdä panostuksiensa valuvan hukkaan?  

Mutta mikä sitten on olennaista? Vastuullisuus­työ alkaa tarkastelemalla yrityksen omia vaikutuksia ympäristöönsä ja ympäristön vaikutuksia yritykseen. Olennaisuusanalyysin kautta syntyy ymmärrys näkökulmista, joita yritys tai sen sidosryhmät pitävät tärkeimpinä – eli olennaisina. Avainkysymyksiä ovat:  

  • Millaisia vaikutuksia (positiivisia ja negatiivisia) yritykselläsi on toimintaympäristöönsä? Eli ihmisiin, ympäristöön ja talouteen.  
  • Mistä syntyvät suurimmat vaikutukset? Mihin yrityksesi voi vaikuttaa ja mitä sidosryhmät yritykseltäsi odottavat?  
  • Miten suuret globaalit haasteet tulevat vaikuttamaan yritykseesi? Miten hallitset näitä mahdollisia riskejä? 

Kokonaisvaltainen lähestymistapa on tärkeä osa yrityksen tulevaisuuskestävyyttä – tähän tähtää myös nyt lisääntyvä vastuullisuussääntely. Uudistavan ajattelumallin omaksuneet yritykset pyrkivät minimoimaan merkittäviä haittavaikutuksiaan ja maksimoimaan positiiviset vaikutuksensa. 

Pääviesti, jonka haluan vastuullisuus­valmennuksissani välittää, on: ”Keskity olennaiseen ja unohda piipertely.” Tämä on ollut monelle yrittäjälle kuin synninpäästö – kaikkeen ei tarvitsekaan kiinnittää huomiota samalla intensiteetillä.  

Parhaimmillaan vastuullisuudesta muodostuu kilpailuetu, mutta tämä edellyttää riittävää ymmärrystä vihreästä siirtymästä, yrityksen vaikutuksista ympäristöönsä ja toisaalta suurien globaalien haasteiden, kuten ilmastokriisin ja luontokadon, vaikutuksista yrityksen liiketoimintaympäristöön.  

Rakentamalla oman vastuullisuus­ohjelmansa, yritykselle muodostuu hyvä ymmärrys vastuullisuudesta osana isompaa kuvaa – suurempaa merkitystä – sekä valmiuksia pysyä muutoksessa mukana.  

Pääviesti, jonka haluan vastuullisuus­valmennuksissani välittää, on: ”Keskity olennaiseen ja unohda piipertely.” Tämä on ollut monelle yrittäjälle kuin synninpäästö – kaikkeen ei tarvitsekaan kiinnittää huomiota samalla intensiteetillä.

Vastuullisuus on tulevaisuuden toimintaedellytys ja jokaisen yrittäjän tulisi pystyä kertomaan henkilöstölleen ja asiakkailleen, mitä vastuullisuus tarkoittaa yrityksellenne. Osaatko sinä? Jos vastaus on kielteinen, aloita vastauksen hahmottelu jo tänään. Ei ole yhtä oikeaa lähestymistapaa, mutta tärkeintä on, että aloitat.  

Ilolla vaikuttavaan vastuullisuus­työhön kannustaen,

Sienna Kruk

Kirjoittaja on toiminut Toimisto2030:n vastuullisuusasiantuntijana. Siennan osaamisen keskiössä on tunnistaa eri toimialoja koskettavat vastuullisuuden vaatimukset sekä liiketoimintamahdollisuudet. Sienna uskoo, että organisaation kanssa yhteiskehitetty vastuullisuus­ohjelma valjastaa joukot vaikuttavaan vastuullisuus­työhön ja luo pohjan vastuullisuuden johtamiselle.

Ota yhteyttä